i have issues with bad services. doesn't matter if it's in restaurant or a shop or even in an airline. i really can't tolerate that...
These are a few of the incidents which kinda made me want to slap them!
1) at Old Town White Coffee (i won't say which branch) - i know it's lunch time and there were many people. but that doesn't gave you the right to be rude to the customer. i remembered clearly the waiter's expression. rasa macam nak letak stapler kat hujung mulut dia supaya dia senyum. dah lah bila dia served the order boleh pula dia letak makanan tu dengan kasar. macam hempaskan aja makanan tu. masa tu memang i hot noks. terus ambil borang feedback kat cashier mencarut macam-macam dalam tu. huh! tak suka betul.
2) AirAsia stewardess - i was on my way to Kuching. and it was my first time naik AirAsia. selama ni naik MAS, so why not tukar angin kan nak test airline lain. tapi apakan daya. indah khabar dari rupa. bila first time and masa tu free seat lagi takde yang booked lagi so of course lah saya nak cari tempat duduk kosong dulu kan. masa tu dengan ummu and her family. boleh pulak stewardess tu tegur kami sekumpulan "jangan blok laluan ni" with rude intonation. HELLO. kalau flight ni sebesar 777 yang selesa tu, aku takdelah nak blocked! isn't she supposed to assist us at that time? masa tu fikir..huh, MAS punye stewardess lagi friendly.
3) Kedai tudung di PKNS, Shah Alam (tak ingat nama kedai) - masa tu ada dinner untuk pra-graduan. so, nak cari lah tudung yang sesuai. masuk lah satu kedai ni. tengah duk belek-belek tudung. at the same time saya rasa tak selesa sebab salesgirl poyo. bila tangan saya sentuh satu tudung yang manik-manik cantik lah kan, boleh pula salesgirl tu cakap kat saya "Yang tu mahal dik!" ^@*#(@& WTF?! Kau ingat aku tak mampu walaupun aku student?! Is that the way you treat a customer? Seriously, this girl need to attend how to behave yourself class. Saya reply kat dia "TAKPE, SAYA MAMPU BELI. ADA DUIT!"
4) Kedai Pakaian tak ingat kat mana - paling tak boleh blah dengan aksi salesgirl yang bajet bagus. nak follow-follow, saya boleh terima. tapi bila saya sentuh baju tu, dia betulkan balik. saya sentuh baju sana, dia betulkan balik. as if macam tak boleh sentuh, memang my blood go upstairs lah! lagi dia betul-betulkan setiap baju yang saya sentuh, lagi saya sentuh banyak baju biar dia betulkan. habis kecahkan satu kedai tu. biar padan dengan muka dia. ;p
5) Kedai yang branded at KLCC - yang ni bukan saya yang experienced. my mother yang kena. masuk kedai Salvatore Ferragamo kot kalau tak salah (ke Coach? serius tak ingat). my mother nak beli handbag tapi salesgirl tu boleh pula pandang macam haram konon makcik ni tak mampu beli lah. tahulah tak dress up macam mak datin so you assumed she can't afford it. tapi bila mak saya cakap nak beli this one handbag baru terhegeh-hegehlah nak layan nicely. dumb people!
6) Mutiara Kristal Cafe kat Penang - LEMBAB nak termampossss! bayangkan 15minit satu makanan sampai. another 15 minutes, satu lagi sampai. padahal makanan yang sama. faham tak? oklah, meh sini bagi contoh. hari tu kami order 4 pinggan cendawan goreng untuk 20 (almost) orang makan. 15 minit - 1 pinggan cendawan sampai. 15 minit berikutnya - 1 lagi pinggan sampai. masa tu i dah hot uols sebab makanan yang sama sampai setengah jam nak buat. dah lah makanan tu sejuk. kalau order 4 pinggan kan masak sajalah semua untuk empat-empat tu. pelik betul saya tengok. as if macam 1 pinggan 1 kuali masak. silly silly. hah lagi satu kat sini, kami order kambing grill yang berharga RM20 satu pinggan. so bila dah gila babeng mahal tu mesti lah kita ingat daging kambing tu banyak kan. what would you do if you pay RM20 tapi diorang bagi TULANG kambing yang digrill? kira takde isi pun. bengap ke tak, is that the food you want to served to people? unless lah kalau minta Sup Tulang Kambing ke, logiklah juga. ni tak! RM20 untuk tulang kambing yang cenonit. kat sini juga, saya encounter ada cacing dalam coleslaw dia. cuma bukan dalam pinggan saya. pinggan orang lain. KEBERSIHAN itu perlu ok people. cacing tu siap gerak-gerak hidup lagi. WTH?! apa lagi, cik boss terus bawa pinggan tu (before that snap gambar dulu sebagai bukti!) ke tokey kedai. kalau kat US ni, the restaurant can be sue and shutdown operation terus. tidak akan ke restoran ini lagi.
7) Restoran Bonda - ok, almost semua yang kerja OAS ni tahu Restoran Bonda tu mahal gila. walau mahal saya tetap makan kat sana sebab takkan tiap-tiap hari nak makan makanan mamak kot! huhu. anyway, yang ni saya nak cerita pasal one of the employees. masa tu saya ambil sekeping tempe goreng (bukan yang dah potong tau!) tanpa lauk-lauk lain. tak ambil nasi juga. so, saya tanya berapa ringgi 1 tempe goreng ni. dia balas RM1.50. mak oiii mahalnya. saya cakap lah kat dia kalau dekat gerai luar uniten tu RM1 boleh dapat 2 keping. pastu uols tahu apa dia balas? dia cakap "pergilah beli kat situ!". memang macam sial. arghh marah-marah.
***************************************************************************************************
so, that's basically what i've experienced so far. what about you guys?
ada apa-apa peristiwa bad services yang pernah anda lalui?
jom kongsikan bersama yuk...
*...itu cuma sebahagian saja. kalau saya teringat balik, nanti saya update. hehe.
These are a few of the incidents which kinda made me want to slap them!
1) at Old Town White Coffee (i won't say which branch) - i know it's lunch time and there were many people. but that doesn't gave you the right to be rude to the customer. i remembered clearly the waiter's expression. rasa macam nak letak stapler kat hujung mulut dia supaya dia senyum. dah lah bila dia served the order boleh pula dia letak makanan tu dengan kasar. macam hempaskan aja makanan tu. masa tu memang i hot noks. terus ambil borang feedback kat cashier mencarut macam-macam dalam tu. huh! tak suka betul.
2) AirAsia stewardess - i was on my way to Kuching. and it was my first time naik AirAsia. selama ni naik MAS, so why not tukar angin kan nak test airline lain. tapi apakan daya. indah khabar dari rupa. bila first time and masa tu free seat lagi takde yang booked lagi so of course lah saya nak cari tempat duduk kosong dulu kan. masa tu dengan ummu and her family. boleh pulak stewardess tu tegur kami sekumpulan "jangan blok laluan ni" with rude intonation. HELLO. kalau flight ni sebesar 777 yang selesa tu, aku takdelah nak blocked! isn't she supposed to assist us at that time? masa tu fikir..huh, MAS punye stewardess lagi friendly.
3) Kedai tudung di PKNS, Shah Alam (tak ingat nama kedai) - masa tu ada dinner untuk pra-graduan. so, nak cari lah tudung yang sesuai. masuk lah satu kedai ni. tengah duk belek-belek tudung. at the same time saya rasa tak selesa sebab salesgirl poyo. bila tangan saya sentuh satu tudung yang manik-manik cantik lah kan, boleh pula salesgirl tu cakap kat saya "Yang tu mahal dik!" ^@*#(@& WTF?! Kau ingat aku tak mampu walaupun aku student?! Is that the way you treat a customer? Seriously, this girl need to attend how to behave yourself class. Saya reply kat dia "TAKPE, SAYA MAMPU BELI. ADA DUIT!"
4) Kedai Pakaian tak ingat kat mana - paling tak boleh blah dengan aksi salesgirl yang bajet bagus. nak follow-follow, saya boleh terima. tapi bila saya sentuh baju tu, dia betulkan balik. saya sentuh baju sana, dia betulkan balik. as if macam tak boleh sentuh, memang my blood go upstairs lah! lagi dia betul-betulkan setiap baju yang saya sentuh, lagi saya sentuh banyak baju biar dia betulkan. habis kecahkan satu kedai tu. biar padan dengan muka dia. ;p
5) Kedai yang branded at KLCC - yang ni bukan saya yang experienced. my mother yang kena. masuk kedai Salvatore Ferragamo kot kalau tak salah (ke Coach? serius tak ingat). my mother nak beli handbag tapi salesgirl tu boleh pula pandang macam haram konon makcik ni tak mampu beli lah. tahulah tak dress up macam mak datin so you assumed she can't afford it. tapi bila mak saya cakap nak beli this one handbag baru terhegeh-hegehlah nak layan nicely. dumb people!
6) Mutiara Kristal Cafe kat Penang - LEMBAB nak termampossss! bayangkan 15minit satu makanan sampai. another 15 minutes, satu lagi sampai. padahal makanan yang sama. faham tak? oklah, meh sini bagi contoh. hari tu kami order 4 pinggan cendawan goreng untuk 20 (almost) orang makan. 15 minit - 1 pinggan cendawan sampai. 15 minit berikutnya - 1 lagi pinggan sampai. masa tu i dah hot uols sebab makanan yang sama sampai setengah jam nak buat. dah lah makanan tu sejuk. kalau order 4 pinggan kan masak sajalah semua untuk empat-empat tu. pelik betul saya tengok. as if macam 1 pinggan 1 kuali masak. silly silly. hah lagi satu kat sini, kami order kambing grill yang berharga RM20 satu pinggan. so bila dah gila babeng mahal tu mesti lah kita ingat daging kambing tu banyak kan. what would you do if you pay RM20 tapi diorang bagi TULANG kambing yang digrill? kira takde isi pun. bengap ke tak, is that the food you want to served to people? unless lah kalau minta Sup Tulang Kambing ke, logiklah juga. ni tak! RM20 untuk tulang kambing yang cenonit. kat sini juga, saya encounter ada cacing dalam coleslaw dia. cuma bukan dalam pinggan saya. pinggan orang lain. KEBERSIHAN itu perlu ok people. cacing tu siap gerak-gerak hidup lagi. WTH?! apa lagi, cik boss terus bawa pinggan tu (before that snap gambar dulu sebagai bukti!) ke tokey kedai. kalau kat US ni, the restaurant can be sue and shutdown operation terus. tidak akan ke restoran ini lagi.
7) Restoran Bonda - ok, almost semua yang kerja OAS ni tahu Restoran Bonda tu mahal gila. walau mahal saya tetap makan kat sana sebab takkan tiap-tiap hari nak makan makanan mamak kot! huhu. anyway, yang ni saya nak cerita pasal one of the employees. masa tu saya ambil sekeping tempe goreng (bukan yang dah potong tau!) tanpa lauk-lauk lain. tak ambil nasi juga. so, saya tanya berapa ringgi 1 tempe goreng ni. dia balas RM1.50. mak oiii mahalnya. saya cakap lah kat dia kalau dekat gerai luar uniten tu RM1 boleh dapat 2 keping. pastu uols tahu apa dia balas? dia cakap "pergilah beli kat situ!". memang macam sial. arghh marah-marah.
***************************************************************************************************
so, that's basically what i've experienced so far. what about you guys?
ada apa-apa peristiwa bad services yang pernah anda lalui?
jom kongsikan bersama yuk...
*...itu cuma sebahagian saja. kalau saya teringat balik, nanti saya update. hehe.
15 comments:
hish marahnya bace entry ezzan ni! bukan marah kat ezzan tp marah kat org2 yg ezzan ceta tu. kerek gile!
well there are many types of bad services these days.. slow service la.. dirty place la.. tsk tsk tsk..
kenwooi.com
hoh yg bonda tu.. paling x bole dilupekann, air dd dengan ros(yeke ros? ke haida? xingat) x sampai2 lagi... aku dah kepedasan, pastu nampak laaa air tu kat kaunter air dah, tunggu nak hantar jekk.... tp bole plak dorangg biar lame2 air tu kat situ... aku dah kepedasan ni, cakap laaa kat akak tu, nak airr.... lepas tuuuuuuu bole plak dieee pegiii meja ke mejaaa lap2 lap2 dulu kemas2 pinggan dulu :o aku pandang akak tu lagiii "SAYA NAK AIRRR"... pastu die balas "iyaaa iyaa kejap" pastu pegi ke meja lain lap2 meja...
huwaaarkkkkk bengangnnyeeeee akuuu!! air tu dah sah2 terpampang depan die, ape susah sangat nak g amik air tu!!
last2 aku dengan ros bangunnnn pegi amik air sendiri!! layan diri sendiri!! huh!
what the teruk meh
ade ade, semalam kat old town mines, haaampehh!!
wv: driumb --almost dumb;p
no 6 tu sm sgt2 la, verrrryyyyy bad service...huhu...
xsuke jugak salesgirl y sibuk ikut2 kite klu nk ngk baju ke ape ke, pastu buat muke, then bile kite org pegang2 die pun sibuk betulkan balik, woishhh, sgt rude ok, ko nk betul2 kn lepas customer xde la...pukk kang!
y pasal bonda tu, sape y ckp kt ezzan "pergilah beli kat situ" y akak y bese ke y bos die tu? kuang aja ek?
aritu eein cite die tlg orderkn ns kak suri, bungkus...pastu dorg p la mkn kt secret tu, lepas siap2 mkn kt secret, nk amik la mknn y di order tu, lepas tu boleh plak pempuan y bese tu ckp, "pergi blaja buat kek ke", sound like that la..wat the heck?!
mcm merendah-rendahkn org plak...mcm bagus la kirenyer die tu...nk perli2 org..
Kat Bonda gak: mintak air longan. pastu rasa2 cam longan tu dah basi or somewhat yang "xsedap" (Tau je lah air longan bukan bleh simpan lama2 kan). pastu mintak tukar air lain, n air tu xmo lah, mahal woo RM3.50. die leh ckap i dtg situ utk minum free.. siot tul.
Ada lagi satu. kat bonda gak. Yo lah, dah lame x dtg makan kat situ, pastu kawan2 ajak makan kat situ. leh lak die cakap, kalau datang takat nk minum Teh O je, x rugi akak laa.. how do you feel at that time?
so now.. BOIKOT! hehehe
gile hampeh dorg ni! perasan nk mampus kedai die bagus! wat the heck!
err,,, setakat ni.. selama kite makan n minum @ tapau kat bonda, xpernah la plak kena cam korang.. tapi memang giler kasar la layanan dorang camtu..!!
err,,, setakat ni.. selama kite makan n minum @ tapau kat bonda, xpernah la plak kena cam korang.. tapi memang giler kasar la layanan dorang camtu..!!
nk join jugak... hihi
ini pun pasal BONDA. (sebab mcm tema je kan.. hihi)
tapi ni cerita lama, sbb dah lama tak pegi makan situ. order air apple asam boi. b4 dis, almost everyday order air tu. sedapp je rasa. alih2 dat day rasa pahit. x puas hati sebab air tu dah la mahal n sebelum ni minum rs lain. panggil tokey die n explain. and guess what? die dgn selamba ckp.. 'OH! AIR NI MEMANG RASA PAHIT'. what the fish?? aku dah hari2 telan air tu, manis m nyaman je. tetiba hari ni pahit plak. nk kelentong pon tgk2 la kak. die siap offer nk tambahkan gula lagi n siap kata 'KALAU TAMBAH GULA HILANG LA RASA BUAH TU'. skrg pon mmg dah x rasa buah pon. dah bengang, i mitak air kosong je. air pahit tu biar x terminum.
muni : kalau yg baca pun marah, inikan org yg mengalaminya sendiri. berapi-api i noks.
kenwooi : ye kan, sometimes i feel like it's getting worst.
OASian : well, it seems memang banyak lah tak puas hati dengan Bonda ni..i think dorg sangat rude okay...macam takde manners langsung. macam tak sekolah. huh, bengang2. tapi FAHMI punye kes tu kalau ezzan lah kan ezzan mmg sound balik sbb tu dah macam haram. cube ckp balik dgn ENGLISH biar die tergamam terkesima nak jawab balik...
bonda oo bonda..hehehe..teringat lak..mahal seh...
dayah : sup sayur kegemaran dayah. hikhik! ;p
penah tak pegi Secret recipe, then bile kite mintak cawan kosong or fork n spoon extra, die tak bagi..dgn alasan takde orang nak basuh!gile laaa..
kalo airasia tu mmg la..berlagak gile stewardess nye..mcmla kite heran sgt nak naik airasia..tapi kalo penah naik saudi airlines, laaaaagi terok..diorg campak2 je makanan kite..kdg2 kite blom abes makan lg die da amik..
liz : staff secret recipe ckp cmtu? mereng ke ape tu...serius sengal. aishhh...
oh ye ke saudi plane camtu? woahhh ini boleh mndtgkan marah ni...huhu!
Post a Comment