Followers

Wednesday, May 23, 2012

suami aku ustaz



gempak habis tajuk entri iols kan. tapi tajuk itu akan jadi lebih gempak kalau aku bubuh nama Ustaz Don kat belakang tu. miahahaha. ok lah, sebenarnya Suami Aku Ustaz tu tajuk novel yang aku baca semalam. 

aku memang pembaca novel yang tegar. dari zaman sekolah menengah. tapi aku jaranglah buat review or promote mana-mana novelkan. dulu aku selalu baca novel-novel terbitan Alaf 21 sebab masa tu rasa macam mostly ceritanya tersusun dan ayat-ayat lebih matang. and also cover dia cun. walaupun orang kata don't judge a book by it's cover tapi bagi aku cover lah yang main peranan penting. tapi sekarang ni aku main redah je. asalkan cerita dia best. lagipun bila dah makin 'matang' ni kan, aku terasa macam nak baca yang ringan-ringan je, takmo yang berat-berat yang mengalirkan airmata. penat dah. haha.



cerita ini mengisahkan Alisa, pelajar SPM yang terpaksa berkahwin dengan abang sepupunya, Hafiz yang juga seorang ustaz yang mengajar di sekolah dia. dan yang mengajar Pendidikan Islam di kelas Alisa ni. Alisa berumur 17 tahun, Ustaz Hafiz umur 26-27 tahun camtu. besar beza umur. Ustaz kahwin dengan budak. lagi-lagi belum lepas SPM lagi. jadi banyaklah cekadaknya. lagi-lagi Alisa ni jenis tak makan saman. and kuat melawan. jenis lewat bangun. tak reti masak. rebel (macam aku je ni haha ;p). and ustaz ni jenis cepat cemburu. comel betul bila ustaz cemburu. mungkin aku terbayangkan Ustaz Hafiz tu comel macam Ustaz Don. cewah. dah lah cemburu dengan budak sekolah. sweet....banyak scene yang best macam Alisa segan nak mengaji depan suami dia and bila Ustaz Hafiz asyik tegur bacaan dan tajwid dia, dia sentap hati mak nak. pastu scene Ustaz Hafiz sindir Alisa masa tengah mengajar sebab Alisa pergi lepak kat mamak dengan budak sekelas dia malam sebelum tu, siap "Alisa! Apa hukum isteri keluar rumah tanpa keizinan suami?" padahal masa ni takde sesiapa kat sekolah tu yang tahu dorang ni sebenarnya dah kahwin. hehehe....tapi yang bestnya novel ni gak, tidaklah hiburan semata-mata. banyak diselitkan unsur-unsur keislaman. cerita-cerita nabi.

yang paling aku tak tahan and buat aku bantai gelak tak habis-habis bila baca buku ni adalah ayat ni...




"Saya kencing malam".....


nak tahu kenapa ayat tu buat aku gelak? silalah baca novel ini ye...and kalau nak berkenalan dengan penulis novel ni, klik je gambar cover novel kat atas tu...


1 comment:

RinsyaRyc said...

awak punya review buat saya gelak2 je.. kekekeke.. !