Followers

Friday, September 23, 2011

berhenti kerja


(ayat entri ini mungkin agak kasar)


ada sebuah masaelah.

hati aku kuat mengatakan untuk berhenti kerja. aku bosan dengan situasi sekarang. aku bosan bila orang mengadili aku berdasarkan surat. adakah kemampuan menulis surat menjadi kayu ukuran seseorang itu bekerja? adakah kemampuan mengarang ayat surat rasmi menunjukkan seseorang pegawai itu matang dalam kerjanya? bodoh! tak masuk akal! statement 'pegawai tak perlu ambil masa lama untuk deraf surat, sejam dua jam dah boleh siap' adalah paling gampang aku rasa sampai rasa nak lempang orang yang mengeluarkan kata-kata 'bangang' itu!

aku bukannya ambil jurusan penulisan surat rasmi di universiti dulu.

aku rasa amat tidak adil bila seorang pegawai teknologi maklumat (atau apa-apa pegawai teknikal seperti jurutera) diberi markah berdasarkan keupayaannya melakukan tugas-tugas pengurusan. adat. setiap syarikat mesti ada Key Performance Index (KPI) yang digunakan untuk mengukur kualiti performance pekerja masing-masing. lalu pihak atasan menggunakan alasan 'pegawai ini tidak reti buat surat, lambat buat surat' untuk memberi markah yang rendah kepada pegawai tersebut. adilkah?

sedangkan pegawai tersebut sebenarnya dan sepatutnya membuat kerja-kerja yang berkaitan dengan skop kerja dia. yang berkaitan dengan bidang dia. tapi sekarang dia diadili melalui kerja yang bukan skop dia. tersasar jauh dari bidangnya. that's unfair! yes, i know..who says life is fair anyway. tapi tak bermakna something could not be done! 

aku masih muda (yes, i'd like to think under 30 is still young) lagi. aku sepatutnya masih mengasah bakat dalam bidang IT. sepatutnya masih mencari ilmu IT. sepatutnya masih belajar lagi. 2 tahun membuat programming belum cukup untuk memahirkan aku sebagai 'orang IT' walaupun 5 tahun belajar di universiti. nak kata intermediate pun macam jauh saja lagi.

sejujurnya, minda aku tak berkembang kat tempat ni. ilmu IT dan kemahiran yang aku ada walaupun tak banyak, aku rasa tak dapat dimanfaatkan disini. membazirnya aku rasa siap pergi India belajar programming tapi in the end aku stuck behind the desk doing management works. aku tak tahulah orang lain, mungkin ada yang suka buat kerja-kerja pengurusan. aku memang tidak. naluri aku (cewah) hanya pada kerja-kerja teknikal.

ye, mungkin tension bila buat programming. entah kenapa, setension-tension aku buat programming aku tak pernah lagi sampai jatuh sakit. ye, stress saya disini sampai saya sakit. tak tipu punya, doktor kat klinik sendiri yang cakap aku stress sampai effect pada hormon badan siap tumbuh bintik-bintik merah kat tangan. malu cerita tapi itulah yang terjadi. tapi percayalah...lagi tension berhadapan dengan kerja-kerja pengurusan dan orang yang atasan yang banyak songeh ini. serius tak tipu. serius tak tipu. memang sengaja repeat.

jadi disini aku nak menasihati pada mereka-mereka di luar sana yang amat berbakat dalam IT (programming, network etc) di pihak swasta, bergumbiralah! dan sekiranya anda ditawarkan untuk bekerja dengan gomen, usahlah dipersia-siakan bakat yang ada pada anda (dah macam juri AF komen dah aku ni)...bagi aku, bekerja ini kita kena enjoy. whether the surrounding or the work itself. then, baru semangat nak bekerja tu akan datang dengan sendirinya tanpa perlu diseru. bila enjoy, then you will perform at your best self. and you will be one hell of a satisfied worker.

aku memang nak berhenti kerja....tapi...

....macam mana nak pujuk mak ayah supaya mereka dapat memahami kehendak anaknya yang seorang ini? dan lagi satu....kat mana nak cari kerja kosong sekarang ni?


update : sedap plak guna aku dalam entri. rasa macam matang. sejajar dengan peredaran usia. nak guna aku lah untuk entri-entri lepas ni.

4 comments:

dd dudu said...

aduhh tajuk kat entry bawah ni jawatan kosong... tp masalahnye job secretary wat pengurusan laaa pulekkkk

cian ezan... byk sangatt dah 'die' buat kat ezan :(

Madam Amie said...

akak setuju dengan ko! akak pun dah warning mune awal2 jgn terima kalau govern panggil keje. sat g karang dia pun tension!

rosealley said...

sian u darling, meh keje cni meh:)

dyane said...

setuju!!! sedey jgk..mnyesal benti keje dlo..skng lg stress.. :(