Followers

Tuesday, October 28, 2008

kenapa dengan kau, makcik?!



“Dan fitnah itu lebih dahsyat dari membunuh”
(Surah al-Baqarah: 191)


fitnah.
aku ingat hanya dapat ku tonton di kaca televisyen.
dalam drama-drama baik drama melayu mahupun telenovela mexico.
takpun, dalam berita-berita politik.
tidak kisah lah dimana pun, Malaysia mahupun di Amerika sendiri.
tidak kusangka akan berlaku pada diriku sendiri.
lebih tepat lagi, pada keluargaku.

astaghfirullah!
sanggup mereka mengotorkan mulut mereka dengan kata-kata dusta. menyebarkan api penipuan dikalangan jiran. tidak takutkah mereka dengan azab Allah? aku hanya tahu tentang ini, itupun setelah 2 tahun mak aku simpankan perkara ini. mengenai ayahku difitnah oleh jiran. yang berbangsa MELAYU dan beragama ISLAM. aku benci mendengar fitnah tersebut. lebih tepat lagi, aku tidak akan maafkan keceluparan mulut makcik R. mengata ayah ku yang bukan-bukan. aku tahu siapa ayah aku sebenarnya. lagi-lagi benda yang dituduh itu langsung ayah aku tidak reti buat pun. menuduh ayah aku melaporkan pada pihak berkuasa mengenai wiring rumah depan. yang dikatakan tidak betul.

bodoh! sungguh bodoh aku rasa!
ayah aku tidak ada masa nak layan benda remeh macam itu. ayah aku pun bukannya kerja TNB nak tahu betul ke tidak wiring itu. ingat ayah aku kisah. bukannya kacau rumah aku.
lainlah kau yang selalu buang sampah tepi rumah aku. itu tentu ayah aku naik angin. dia penat-penat bersihkan, kemaskan dari semak samun. kau dengan selamba badak buang sampah disitu.

hilang hormat aku pada kau, makcik.
sekali kau sentuh keluargaku, aku akan ingat sampai bila-bila.

No comments: