Followers

Thursday, October 30, 2008

mak, kakak nak bawa bekal tau!

scene 1: sekolah rendah
aku: mak, nanti bawa bekal je lah pergi sekolah.
kawan-kawan semua bawa bekal je.
mak: ni, ambil bekal ni.
aku: baik!

(masa ini, aku seorang yang baik)



scene 2: sekolah menengah
mak: ambil ni! (duit dihulurkan)
aku: bekal takde, mak?
mak: tak sempat mak nak masak.
(mak aku wanita bekerjaya, harap maklum)
aku: tak cukup ni mak, duit tambang bas lagi.
mak: dulu mak pergi sekolah bawa duit 50sen saja cukup.
aku: zaman dah berubah, dunia dah maju...
(ayat ni belum wujud lagi masa tu pun, saja tambah)

(masa ini, aku masih lagi anak yang baik malah telah berdikari, naik bas intrakota tau masa balik sekolah!)


scene 3: alam pekerjaan
(bunyi kelentang kelentung di dapur kat rumah. tanda aku sedang memasak)

aku: orang nak bawa bekal ni pergi kerja, mak.
office mates ada yang bawa bekal. ummu pun bawa.
mak: bawalah, mak dah puas dah sediakan bekal untuk shida dulu. bawa lauk apa?
(shida adalah nama timanganku)

aku: adalah...(nada berahsia)
mak memandangku dengan muka menghairankan sambil tersengih.


(di pejabat)
bau semerbak daripada lauk yang dibawa oleh aku, ummu dan zida.

ummu bawa sambal telur + kacang panjang goreng telur.
zida bawa kari ayam + sayur cendawan.
aku?




sardin + hot dog goreng sambal.
senangkan!

3 comments:

Unknown said...

Esok jangan lupe ye?? ajak komander kat atas tau??

Ezzan Yusop said...

hahahha...
yes chif!!
tapi, kmu kan gi solat jumaat sok..
huhu! sape cepat die dapat la...cewah! hakhak...

Unknown said...

Lerr.. jumaat kan hari yg elok untuk bersadakah.. baru dapat keberkatan.. kap.ba.ro.kap.ta.alif.nun. keberkatan..- Ini bukan komander cakap, ini mama adif cakap