Followers

Sunday, November 30, 2008

"the" day

yatta!!!!
Saturday was my convocation day. It was also probably the last time we (me and my friends) met. (Maybe!) We will never see each other again after this. Who knows right? As always, penat sudah tentulah. Dengan orang ramai sampai aku rasa macam bunyi lebah yang berterbangan je. Tak dengar pun butir bicara. Aku di Sidang 12 belah pagi. Angka giliran aku, 450. Ummu selang satu aku. Sebenarnya masa naik pentas nak ambil skrol, kasut aku macam nak tercabut. Sebab kasut tu agak loose sikit on the back, so aku macam jadi Vanidah Imran dalam Perempuan Melayu Terakhir dengan jalan sopan-sopan, slow-slow gitu...nasib baik aku bawa 2 pasang kasut. bolehlah aku tukar lepas turun stage tu. Masa nyanyi lagu UiTM Di Hatiku, aku nyanyi dengan bersemangat sekali. It'll probably the last time aku nyanyi lagu tu. (dalam hati ada rasa sebak sedikit, I've been with UiTM for 5 years! diploma + degree)

The best part was the after party...cewah! Sesi manusia bergambar bagai nak rak sampai tak peduli dengan orang lalu lalang (aku termasuk dalam golongan manusia tulah). Sampai dah tak larat nak ambil gambar, asal jumpa kawan je terus tarik ambil gambar sama sebab nak jumpa balik memang susah lah (ini kisah benar, kalau tak percaya tanya Hadi...hahaha!). Tapi this convocation ni macam tak cukup kuota because not all of us graduated together. Dari geng diploma course kami, there's only 11 of us yang grad together. the rest will be graduating next year. but they still came to see us (which is so wonderful!) towards the end of the ceremony. bila tang nak baling mortar board ke langit (gaya-gaya wajib seorang graduan...cewah!), there's only 4 of us left (eh?!)...aku, albin, ain and ummu. nizam, dol, bob semua hilang entah ke mana. 4 orang pun 4 orang lah, janji baling! hahaha...after i returned the robe and everything, aku pun balik. baju dah basah semua bak sunway lagoon bermandian peluh. Balik rumah aku tidur due to the exhaustion (serius tak tipu, sangat ngantuk!).



Petang tu pula, Fibo datang rumah nak bagi hadiah konvo kat aku (thanks sayang) and at the same time, nak jenguk mak aku before her departure to Makkah. Lepas tu, kawan-kawan mak, the neighbours and a few relatives came to the house. Lepas solat Maghrib, kitorang pun prepare lah nak pergi hantar mak ke Kelana Jaya. Before that, pakcik aku baca doa ramai-ramai kat depan rumah and ada ustaz melaungkan azan (before bertolak). Syahdu rasa dengar ustaz tu azan. Ada 4 kereta yang join. Our's, Abg javed's, Pak long's and Achik's. We arrived at Tabung Haji Kelana Jaya around 8.30pm. Ramainya orang, buat aku terfikir mesti berganda-ganda ramai lagi di Tanah Suci. Hmm...harap-harap mak aku bersabar. When the time comes to said our goodbye, I did not cried. Don't know why. Mungkin masa solat maghrib aku dah nangis masa doa kot, that's why aku tak nangis. Adik aku siap tanya, "kakak tak sedih ke, noor tengok kakak relaks je". Aku tak rasa sedih aku akan berpisah selama sebulan dengan mak, aku lebih kepada risau dari segi keselamatannya. Aku risau kalau mak aku tak larat ke, tak sihat ke, sesat ke...minta dijauhkan segala malapetaka keatas bondaku, amin!




jaga diri baik-baik ye mak...

2 comments:

na.ni said...

tahniah ezzan!!
yeyey! ko dh blh kawen la pas ni..hehehe

-kema-

Ezzan Yusop said...

hahahhaha...aku anytime leh kawen, cume nak kene cari calon la...wahahha!