Followers

Thursday, January 28, 2010

Kitab Suci Allah

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : ‘Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah.

Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.’

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,’Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.’

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala’ul A’laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi.

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : ‘Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.’

*Dipetik dari blog PakarHowTo.

it's a common thing kan sekarang ni senaskhah Al-Quran dijadikan hantaran ketika berkahwin mahupun bertunang. dah macam trend yang mesti ada dalam setiap perkahwinan. tadi saya baca satu kisah yang menarik dan boleh dijadikan iktibar di blog PakarHowTo berkenaan dengan Al-Quran yang dijadikan hantaran. for those who are getting married or getting engaged i really advice you to read this article because i am sure that you're gonna learn something from it.


have fun reading! =)



5 comments:

rosealley said...

maseh ezzan bg link, insaf jap, lame da xngaji, huk huk

Ezzan Yusop said...

ros : tu la kn. mmg menginsafkan diri bile baca artikel tu. ezan pun lama xngaji. truk betul i noks.

dd dudu said...

huhu hari tu tok lah (sedara) kite ade cakap x elok buat Quran sebagai hantaran, lebih2 lagi kalau ada bagi kasut gak sebagai hantaran.. sebab masa atas dulang2 hantaran tu nanti kedudukan kasut dengan Al-Quran tu dah macam setaraf (' '_)

Puteri Balqis said...

hurmm....just wondering....


why this two entries sooooooo serious topic....

but neway, thanks for the peringatan... =D

mun-e said...

ohh yeke dd. alamak ingt blk hantaran ku hari tu.

ohh letak atas rehal. lebih tinggi dari yg lain. huhu!