Followers

Tuesday, September 8, 2009

rumahku syurga cinta

two days at home seems like HEAVEN wa cakap lu. cewah! eh eh jap, tengok title entry ni. gempaq tak? haha. ok ok, anyway 2 hari tu juga lah saya berkesempatan untuk menonton filem. not at the cinema, mind you. keadaan diri tak mengizinkan untuk berjalan ke sana ke mari tak tentu hala. cuma menonton di lappy saja setelah men-download, dah tak reti nak buat apa kan. hikhik! so on monday, i watched Syurga Cinta. hahahaha. gelakkan lah saya. tak kesah pun. memang selalu lambat. orang lain dah berzaman tengok baru saya nak tengok. lagi-lagi bila demam-demam ni otak pun dah malas nak fikir tengok cerita apa lalu tengoklah cerita ini. tapi ok juga lah cerita dia. ada scene yang saya rasa kelakar, yang saya rasa poyo. ada juga dialog yang menyentuh perasaan macam dialog ni...

"JADILAH SEORANG WANITA DI DALAM BALANG KACA YANG SUKAR DISENTUH..HANYA LELAKI YANG BENAR-BENAR HEBAT SAHAJA YANG MAMPU MEMILIKINYA.."

lebih kuranglah macam tu dialog yang mereka ungkapkan. ada 1 scene masa watak awal tu nak minum arak tapi dia baca bismillah. masa tu dia baru sedar apa yang dia buat tu salah.

yang paling terkesan adalah bila mereka berbicara tentang jenis-jenis jodoh iaitu jodoh dari syaitan, jodoh dari jin dan jodoh dari Allah.

ni dialog dalam filem tu..

Syuhada: Atuk pernah cakap yang jodoh itu terbahagi pada tiga.

Irham
: Tiga?

Atuk
: Yang pertamanya, yang dikatakan jodoh dari syaiton. Kamu berdua berkenalan, berpegangan tangan, dan terus buat maksiat, akhirnya Syuhada mengandung. Baru kamu menikah.

Yang keduanya, jodoh dari Jin.Kamu berdua berkenalan.Kamu sukakan Syuhada, tapi Syuhada tak sukakan kamu. Kamu bomohkan dan sihirkan agar Syuhada suka kepada kamu.Dan kamu berdua menikah.


Dan yang ketiganya, jodoh dari Allah. Kamu berdua berpandangan mata,terus menusuk ke kalbu.Kamu terus meminang Syuhada dan Syuhada terima pinangan kamu.Dan kamu berdua menikah. InsyaAllah berkekalan hingga ke akhir hayat. Dan itulah yang dikatakan SYURGA CINTA.




ni sebahagian dari skrip filem itu ye, bukan saya sengaja yang olah sendiri. jadi sesiapa yang rasa macam salah ke, tak betul ke, kurang tepat ke, rasa macam nak bangkang ke...semua tidak akan dilayan yuk sebab blog saya bukanlah untuk berdebat parlimen. cewah!






oh ye, hari selasa saya tengok cerita omputih pula tapi selasa punya cerita nanti saya story mory dalam rancangan diari ramadhan ezzan ye. cewah...



4 comments:

Anonymous said...

aku teringin betul nk tgk cter syurga cinta tuh! x dpat2 jugak..hoho

mun-e said...

uiks btl kah jenis2 jodoh tu? tak penah dgr plak. :p

ok x heliza blakon ceta tu? dgr2 ramai dok puji.. (kes tak tengok lagi hehe)

dd dudu said...

ehh ehh cam bes jekk dialog2 tuuuuu, i likeee laaaaa

oh my heliza~~~

ezan, nakkkk sofcopyy

Ezzan Yusop said...

linda : silalah tengok. aku rase ok la citer die, xde meleret sgt...had fun watching it. ad yg aku gelak2...


muni : betul or tidak kita serahkn pd yg pkar...ok gak. canteknye die dlm tu...


dd : mmg bes pn dialog2 die. die buat kt berfikir... :D

seyes la heliza tu gojes, cantek sgt2..
nnti ezan bwk external hard disk sok... :)